Luna House | Pezo Von Ellrichshausen
Santa Lucia Alto, Yungay / Chile / 2022
This is a large and a small building at the foot of the Andes Mountains. In fact, it is an aggregate of twelve different buildings separated from each other by visible seismic joints. Saying that this collection of concrete blocks is a house would be too simple. Saying that it is a museum would be too humble. Besides its secular kind, this group of buildings is rather a cloister. It has a severe outline, (once more) a square footprint divided by an asymmetrical cross, with rooms at the perimeter and at its core. These rooms form a horizontal extension around four distinct courtyards; an elongated one following the natural terrain together with the sunrise and sunset; another long one facing north totally flat and with a water stream that connects a solitary Chilean chestnut with two triangular ends; a non-directional one filled with a circular flower garden and one more thrice its size and holding a pond and some old trees. The name of this intricate structure is given by the size of that bigger courtyard, which is equivalent to the size of a bullring (called “medialuna” in Chilean rural tradition). But names are rather irrelevant for us. The spatial quality of every room, both interior and exterior, is punctuated by singular openings in multiple directions, thus establishing a faint functional division line: there is almost no contrast between those rooms for living and those for working (from painting to gardening). In some corners there are accents of intimacy, in others the weight, emptiness and opacity becomes somewhat monumental. The extended format of the system makes the horizontal flatness of the roof evident, although with an almost imperceptible transition from one to two floors. A fortress-like presence, despite the exaggerated lack of thickness of its artisanal concrete walls, is divided by horizontal strata of regular cornices. In opposition to those rough surfaces, the patio walls are crowned by bold eaves, some of them rounded, some of them straight.
Location: Santa Lucia Alto, Yungay, Chile
Client: Fundacion Artificial
Architect: Pezo von Ellrichshausen (Mauricio Pezo & Sofia von Ellrichshausen)
Collaborators: Emilie Kjaer, Maria Arnold, Isabella Hubsch, Thomas Harlander, Fabian Puller, Olga Herrenbrücks, Torun Stjern, Simon Bohnet, Amelie Bès, Elina Zempetakis, Jeffrey Wu, Jasper Lorenz, Hannah Frossard, Pablo Valsangiacomo
Structure: Sergio Contreras
Construction: Constructora Natural
Material: Reinforced concrete, recycled wood, glass
Surface: 2400 m2
Site: 120 hectares
Date: 2018-2022
Photography: © Pezo von Ellrichshausen
[ES]
Este es un edificio grande y pequeño situado al pie de la cordillera de los Andes. De hecho, es un conjunto de doce edificios diferentes separados entre sí por juntas sísmicas visibles. Decir que esta colección de bloques de hormigón es una casa sería demasiado simple. Decir que es un museo sería demasiado humilde. Al margen de su carácter secular, este grupo de edificios es más bien un claustro. Tiene un perfil severo, (una vez más) una huella cuadrada dividida por una cruz asimétrica, con habitaciones en el perímetro y en su núcleo. Estas habitaciones se despliegan horizontalmente en torno a cuatro patios diferentes: uno, alargado, que sigue el terreno natural junto con el amanecer y el atardecer; otro, también alargado, orientado al norte y totalmente plano, con una corriente de agua que conecta un solitario avellano y dos extremos triangulares; otro más, sin dirección, con un jardín circular de flores; y un último que triplica su tamaño, con un estanque y varios árboles viejos. El nombre de esta intrincada estructura viene dado por el tamaño de este patio más grande, que equivale al de una plaza de toros (llamada 'medialuna' en la tradición rural chilena). Pero los nombres son lo que menos nos importa. La calidad espacial de cada habitación, tanto interior como exterior, está marcada por singulares aberturas en múltiples direcciones. Se establece así una tenue línea de división funcional: casi no hay contraste entre las habitaciones para vivir y aquéllas para trabajar (para pintar, escribir o jardinear). En algunos rincones hay matices de intimidad; en otros, el peso, el vacío y la opacidad se vuelven, en cierto modo, monumentales. El formato desplegado del sistema hace evidente la plana extensión horizontal de la cubierta, aunque con una transición casi imperceptible de una a dos plantas. La presencia fortificada del edificio -a pesar de la exagerada falta de grosor de sus muros de hormigón artesanal- queda dividida por estratos horizontales de cornisas regulares. En oposición a estas superficies rugosas los muros del patio están coronados por gruesos aleros, algunos rectos y otros redondeados.
This is a large and a small building at the foot of the Andes Mountains. In fact, it is an aggregate of twelve different buildings separated from each other by visible seismic joints. Saying that this collection of concrete blocks is a house would be too simple. Saying that it is a museum would be too humble. Besides its secular kind, this group of buildings is rather a cloister. It has a severe outline, (once more) a square footprint divided by an asymmetrical cross, with rooms at the...
- Year 2022
- Work finished in 2022
- Status Completed works
- Type Single-family residence / Interior Design
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