San Juan de Ruesta | Sebastián arquitectos

Spain / 2021

15
15 Love 1,234 Visits Published

All architecture is built with essential values ​​that determine its condition and nature.


Time goes and the modifications we make on them transform or even cause the lost of these formative keys. Restoration works have the aim to put the necessary light on this memory to make architecture return to be again.


The hermitage of San Juan de Ruesta ceased to exist in 2001, where administration neglect left into ruins this unique piece of the Camino de Santiago Aragonés, known for having supported one of the collections of Romanesque painting from the s. XII most important in Spain, strapped in 1960 and nowadays exhibited in the Diocesan Museum of Jaca.


Stripped of its use and its paintings, only a few wall canvases and the apse of a volume that previously stood as compact and powerful against the landscape of the river Aragón and the mountains of Leyre, close to an insolent pile of stones  originating from of its partial demolition in 2002.


Intervention over the ruins requires a criterion, a main intention. In this case it was to recover this strong volume against the trees that surround it, discovered between the trunks of oaks and holm oaks, and that will give a space in shade to the pilgrim in the one to make a stop on the road to Santiago.


The reintegration has been carried out from the beginning of a critical restoration, where the new volume, of approximately 60% of the main nave, rests on the previous one with an abstract and unitary language, a set of horizontal lines that, following the plot of the original masonry and holes, establishes a recognizable language for the new intervention. The new volume is slightly delayed with respect to the existing plan of façade, which, in turn, already adopted a setback position in the 18th century when the central nave had to be rebuilt for unknown reasons.


The roof slabs, linked to the vernacular construction, slide down the façade, granting a single firgurative detail to the eaves that evokes the position of the original and to the gap lost over the access of which only photographic evidence remained. A system of carved stone ashlars continues this horizontal cutting, and opens to the interior a latticework of mechinales in charge of building the original atmosphere of the hermitage, bringing the gloom that one day, centuries ago, this space had.


Outside today a memorial extends over the field that surrounds the hermitage, a glimpse of those insolent stones from the demolition unfold as a beautiful ordering plot that accompanies the pilgrim bringing himthe memory and artistic will that one day they had.


 


 [ES]


Toda arquitectura se construye con valores esenciales que determinan su condición y naturaleza.


El paso del tiempo y las modificaciones que realizamos sobre ellas pueden alterar o incluso hacer que se pierdan dichas claves formativas, y corresponde a la restauración el cometido de arrojar la luz necesaria sobre esta memoria para hacer que la arquitectura vuelva a ser.


La ermita  de San Juan de Ruesta dejó de existir en 2001, donde la desidia dejó en manos de la ruina el destino de esta singular pieza del Camino de Santiago aragonés, conocida por haber dado soporte a una de las colecciones de pintura románica del s. XII más importante de nuestro país, arrancadas en 1960 y hoy expuestas en el Museo Diocesano de Jaca.


Despojada de su uso y de sus pinturas, apenas quedaron de ella unos lienzos de muro y el ábside de un volumen que antes se erguía compacto y poderoso frente al paisaje del río Aragón y la sierra de Leyre, junto a un insolente montón de piedras procedentes de su derribo.


Actuar sobre la ruina  demanda de un criterio, de una intención, que ha sido la de recuperar este fornido volumen contra el arbolado que lo rodea, descubierto entre los troncos de los robles y las encinas, y que dará un espacio en sombra al peregrino en el que hacer un alto en el Camino.


La reintegración se ha realizado desde los principios de una restauración crítica, donde el nuevo volumen, de aproximadamente el 60 % de la nave principal, se posa sobre el anterior desde un lenguaje abstracto y unitario, un conjunto de líneas horizontales que, siguiendo la trama del aparejo de mampuestos y mechinales original, establece un lenguaje reconocible a la nueva intervención.  El plano de intervención se retrasa levemente respecto al lienzo existente que, a su vez, ya adoptó una posición retranqueada en el s XVIII cuando se hubo de reconstruir la nave central por motivos desconocidos.


Las lajas de cubierta, enlazadas con la construcción vernácula, resbalan por fachada concediendo un único detalle figurativo al alero que evoca la posición del original y al hueco perdido sobre el acceso del que únicamente quedó constancia fotográfica. Un sistema de sillares de piedra tallada continúa dicho despiece horizontal, y abre al interior una celosía de mechinales encargados de construir la atmósfera original de la ermita, trayendo la penumbra que un día, siglos atrás, este espacio tuvo.


En el exterior hoy se extiende un memorial sobre la campa que rodea la ermita, y esas insolentes piedras procedentes del derribo se despliegan como una hermosa trama ordenadora que acompaña al peregrino trayendo el recuerdo y la voluntad artística que un día tuvieron. 

15 users love this project
Comments
    comment
    user
    Enlarge image

    All architecture is built with essential values ​​that determine its condition and nature. Time goes and the modifications we make on them transform or even cause the lost of these formative keys. Restoration works have the aim to put the necessary light on this memory to make architecture return to be again. The hermitage of San Juan de Ruesta ceased to exist in 2001, where administration neglect left into ruins this unique piece of the Camino de Santiago Aragonés, known for having...

    Archilovers On Instagram
    Lovers 15 users