Tamarit Apartment

Barcelona / Spain / 2016

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The project takes place in a long, narrow and stately apartment whose façade connects to the access street via an elegant bow-window and to a large but not very attractive interior courtyard through a gallery. In between, 140 square meters to resolve more or less conventional housing requirements.
Two key strategies drive the design as a whole. The first is that there are no hallways between rooms; they connect directly via an enfilade of sorts. This gives rise to a series of intermediary spaces that lack a defined code or function, which transforms them into potential play, reading, storage rooms, etc. These spaces which serve as a backbone to the dwelling don’t even feature doors, and their partitions fall short of the ceiling, making them, as it were, rooms within an original container space.
The second decision is structuring all rooms on three sections, based on three levels. A top level — the original wooden beam and ceramic vault ceiling — runs throughout the house and is painted grey. Nothing breaks up this level, since partitions do not reach up to the ceiling. Running from 60 cm to 230 cm and painted white, an intermediary level encompasses and structures the rooms, closing in the space even though there are no doors and the partitions don’t reach the ceiling. The lower level, running from the floor to a height of 60 cm, features flooring rising up the partitions in distinctive contrast for each space, while maintaining symmetry with the entrance — tile for wet rooms, wood for living rooms and bedrooms, and a new type of tile for outdoor-facing rooms, the street-side bow-window and the gallery connecting to the courtyards. The thresholds linking the rooms feature a new material, white micro-cement, which likewise covers the partitions in the entrance, which was re-arranged to clearly establish the public spaces facing the street and the private spaces facing the inner courtyard.
The entire interior space is thus organised as a series of rooms which are set off but connected and which always connect to the two exits to the outside, through which light penetrates into more interior spaces, creating a beautiful light gradation. Spaces which require more privacy follow a similar pattern but with greater privacy.
The gallery leading to the courtyards was completely demolished and was re-built (both structurally and in terms of building materials) using enormous wood doors featuring different cuts and glasses of various transparency that manage to illuminate the interior despite its unfavourable orientation while blurring the unappealing view.


[ES]
Se trata de un apartamento señorial, largo y estrecho, con fachada a la calle de acceso mediante una elegante tribuna, y a un grande pero no muy atractivo patio interior de manzana a través de una galería. En medio, 140 metros cuadrados para resolver un programa de vivienda más o menos convencional.
Hay dos estrategias fundamentales que guían todo el diseño. La primera de ellas es que las habitaciones se comunicarán sin intermediación de pasillos, lo harán directamente, en una suerte de enfilade. De esta manera, surgen una serie de espacios intermedios sin un código-función definido, lo que las transforma en salas potenciales donde jugar, leer, almacenar… Estas habitaciones que van estructurando la vivienda ni siquiera tienen puertas, y sus paredes tampoco llegan al techo, de manera que son casi como habitaciones dentro de un espacio contenedor original.
La segunda decisión es una estructuración en sección de todas las habitaciones, en base a tres órdenes: un orden superior que recorre toda la vivienda, que es el de los techos originales, de vigas de madera y bóveda cerámica, que se pintan de gris. Nada interrumpe este orden, ningún tabique llega hasta los techos; un orden intermedio que engloba y da sentido a las habitaciones, desde los 60cm hasta los 230cm de altura, pintado de blanco, cerrando cada espacio, a pesar de no tener puertas ni llegar al techo; y un orden inferior, desde el suelo hasta los 60cm de altura, en el que los pavimentos suben por las paredes y caracterizan cada sala en base a un código de material que a su vez es simétrico respecto a la entrada: cerámica para las salas húmedas; madera para las salas de estar y dormitorios; y un nuevo tipo de cerámica para las salas en contacto con el exterior, la tribuna a la calle y la galería a los patios. El umbral de paso entre cada habitación se resuelve con un nuevo material, microcemento blanco, que recubre igualmente los paramentos de la entrada, cuyo acceso se modificó para organizar de manera clara los espacios públicos, hacia la calle, y los espacios privados, hacia el patio interior.
De esta manera se organiza todo el interior como una sucesión de habitaciones diferenciadas pero comunicadas, desde las que siempre se puede tener contacto con las dos salidas al exterior, a través de las cuales la luz va profundizando hasta los espacios más interiores, creando una bonita gradación. Los espacios con mayor necesidad de intimidad se resuelven con un recorrido análogo pero esta vez privado.
La galería de salida a los patios se derribó completamente y se rehízo tanto estructural como constructivamente, mediante unas enormes puertas de madera con distintos despieces y vidrios de diferente transparencia que, si bien iluminan el interior en su orientación más desfavorable, son conscientes de la falta de atractivo exterior.

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    The project takes place in a long, narrow and stately apartment whose façade connects to the access street via an elegant bow-window and to a large but not very attractive interior courtyard through a gallery. In between, 140 square meters to resolve more or less conventional housing requirements.Two key strategies drive the design as a whole. The first is that there are no hallways between rooms; they connect directly via an enfilade of sorts. This gives rise to a series of intermediary...

    Project details
    • Year 2016
    • Work finished in 2016
    • Status Completed works
    • Type Apartments / Interior Design / Refurbishment of apartments
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