Centro de las Artes Aéreas | DX Arquitectos

La Reina / Chile / 2011

0
0 Love 1,378 Visits Published

The first mission of the Acrobatic Arts Center building was placed in the city as a container of culture, in which the citizen form an essential part of it. it is in this relation where the building is completed.


The proposal is based on the communion of two architectural elements which support activities to develop and allow the solution to problems and intentions raised: A first element is the platform that seeks to tie the city, outside, with the existing topography. This platform allows citizens to conect with the building inside.
  
Then, on the generated support settles the container of the specific programme. The container responds to the need for sheltering the scenic space next to the spaces destined for services. Volumetric expression is due to the gesture of pendular swing of a suspended body. This virtual circumference of 9 meter radio is the initial requirement of the artist to produces the show.
 
The skins of that container receives special care, these are modulated in density and materiality, seeking to be faithful reflection of the activities that shelter and the orientation towards which are arranged. Generate facades ventilated with insulation suitable to the West, seek the light and ventilation from the North and South, are recognitions of the common sense of an architecture that is located within the parameters of energy efficiency.


Towards the east the container desmaterialized and it generates his more striking operation, where the 'absence' takes protagonism to give content to the maximum expression of the building: the air square. This space, in which the container and the platform are articulated, is where the relations between building and landscape complement each other. 


[ES]


La misión primera del edificio Centro de las Artes Aéreas fue situarse en la ciudad como un contenedor de cultura, en el cual el ciudadano es parte fundamental de su funcionamiento, ya que es en la relación del usuario con el edificio donde éste se completa.


La propuesta se fundamenta en la comunión de dos elementos arquitectónicos que soportan las actividades a desarrollar y posibilitan la solución a los problemas e intenciones planteados:


Un primer elemento, se genera a partir de la creación de una plataforma que busca amarrar la ciudad, el exterior, con la topografía existente, “acomodando el suelo” para enriquecer la intencionalidad primera de un edificio público, su plano noble, articulando las secuencias de recorrido desde las cuales se experimenta.


Luego, sobre el soporte generado se posa el contenedor del programa específico. Dicho contenedor responde a la necesidad de cobijar el espacio escénico junto a los espacios destinados a servicios. Su expresión volumétrica obedece al gesto de oscilación pendular de un cuerpo suspendido. Esta circunferencia virtual de 9 metros de radio es el requerimiento inicial del artista que, comulgando expresión y técnica, genera el espectáculo.


Las pieles de dicho contenedor reciben especial cuidado, éstas se modulan en densidad y materialidad, buscando ser fiel reflejo de las actividades que cobijan y la orientación hacia la que se disponen. Generar fachadas ventiladas con aislación adecuada hacia el poniente, buscar la luz y ventilación del norte y sur, son reconocimientos del sentido común de una arquitectura que se ubica dentro de los parámetros de la eficiencia energética.


Hacia el oriente el contenedor se desmaterializa y genera su operación más llamativa, donde la ‘ausencia’ toma protagonismo para dar cabida a la máxima expresión del edificio: la plaza aérea. Este espacio, en el cual se articulan el contenedor y la plataforma, es donde concurren las relaciones entre edificio y paisaje, el lugar público por excelencia, donde la propuesta toma sentido generando las relaciones que lo incluyen armónicamente en un sistema mayor de forma y significado.


 

0 users love this project
Comments
    comment
    user
    Enlarge image

    The first mission of the Acrobatic Arts Center building was placed in the city as a container of culture, in which the citizen form an essential part of it. it is in this relation where the building is completed. The proposal is based on the communion of two architectural elements which support activities to develop and allow the solution to problems and intentions raised: A first element is the platform that seeks to tie the city, outside, with the existing topography. This platform allows...

    Project details
    • Year 2011
    • Work finished in 2011
    • Status Completed works
    • Type Sports Centres / Sports Facilities / Leisure Centres
    Archilovers On Instagram