CULTURE AND PERFORMING ARTS CENTRE | Alessandro Calvi Rollino Achitetto

Bergamo / Italy / 2003

0
0 Love 2,049 Visits Published
In order to design a contemporary space, we must focus our attention on the transforming forces that rule global and local relationships. If we deal with forces instead of forms we have good chance to correctly anticipate future urban scenarios. Keeping this in mind, with this project we wanted to give new strength to the historical urban context of Bergamo, thus we analyzed the territorial system at any scale, from international to local, and we tried to put it inside a network of relations and events that could find a proper location in such a peculiar place. The use and perception of those spaces, were materialized into the “Bergamo Culture and Performing Arts Centre”.
To obtain the best possible integration with the existing landscape we pursued the following planning actions: a) existing park entering the new building; b) green extension by means of a continuous indoor/outdoor wooden decking; c) existing plaza entering the new building; d) space as a “continuum” among plaza, castle, park, and building: people can freely walk around different spatial situations without any physical boundary; e) direct connection between the outdoor “stage” of the castle and the new building by means of a “promenade architecturale” ; f) roofscape: people can walk upon the roof at different levels so that they can have new and different panoramic views of the city.

///////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

CENTRO DI COORDINAMENTO CULTURA E SPETTACOLO

Un approccio che mira alla definizione di uno spazio della modernità deve essere rivolto alle forze in continua trasformazione che regolano logiche globali, così come situazioni locali. Concentrare l’attenzione sulle forze che determinano tali cambiamenti e non sulle forme significa avere maggiori probabilità di anticipare futuri scenari urbani. In quest’ottica per ridare linfa vitale al tessuto urbano ed evitare il reale pericolo di necrosi da “musealizzazione”, abbiamo analizzato il sistema territoriale bergamasco ad ogni scala, legandolo ad eventi che potessero trovare sede appropriata in un luogo così teatrale come quello di Bergamo Città Alta. L’uso degli spazi e la loro percezione hanno preso forma nel Centro di Coordinamento Cultura e Spettacolo. Al fine di ottenere la massima integrazione ambientale, si è cercato di concretizzare le seguenti linee progettuali: a) Il giardino esistente entra nell’edificio; b) estensione del verde esistente attraverso una piattaforma di legno che funge da pavimentazione continua tra esterno ed interno; c) la piazza esistente entra nell’ edificio; d) lo spazio è pensato come un continuum, e dalla piazza, interfaccia tra la Rocca, il parco e il nostro edificio, è possibile accedere liberamente alla piattaforma – giardino che si affaccia sul panorama della città sottostante; e) lo spalto della Rocca entra nell’ edificio: estensione del percorso dalla Rocca all’ edificio attraverso una promenade architecturale; f) pedonabilità delle coperture che offrendo nuovi scorci prospettici favoriscono una visione unitaria del tessuto cittadino.
0 users love this project
Comments
    comment
    user
    Enlarge image

    In order to design a contemporary space, we must focus our attention on the transforming forces that rule global and local relationships. If we deal with forces instead of forms we have good chance to correctly anticipate future urban scenarios. Keeping this in mind, with this project we wanted to give new strength to the historical urban context of Bergamo, thus we analyzed the territorial system at any scale, from international to local, and we tried to put it inside a network of relations...

    Project details
    • Year 2003
    • Client Comune di Bergamo
    • Status Competition works
    • Type Multi-purpose Cultural Centres
    Archilovers On Instagram