Casa Mirador | Matías Zegers Arquitectos

Cile / Chile / 2012

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At first glance, the pavilion displays an ambiguous form of vernacular construction and a deliberate modern building. Settled in Casablanca Valley sitting on top of a hill, surrounded by vineyards and crowned by an old twisted mesquite tree, the building adopts the solemnity of an ancient settlement. Two massive raw volumes are set apart by an equivalent vacant volume.  The roof, a monolithic pyramidal shape, is carefully placed on top of the layered concrete walls, connecting both massive bodies. The large terrace where the old mesquite tree stands is exposed to the vast and limitless views to the valley. An ellipse of stones and flowers delimit the near landscape where three concrete platforms emerges geometrically. The rooms are organized in a sequence of  contrasting spaces, each one offering different experiences and qualities of light.  The narrow entry patio, shaded by the tall walls, frames dramatic views to the sky. Moved by a soft wind, a light veil of water shimmers over a black concrete block . The living space is subtly illuminated and intimate. A wide panoramic window frames the view to the vineyards. Two wooden doors lead to the light flooded wine tasting room. A 6m cypress slab lies in front of floor to ceiling glazing which fuses the edge between in and out. The glass exposes the old contorted mesquite tree, like a relic in a museum display. Perhaps the most expressive element is the sharp edged concrete slab which makes the roof seems like a weightless plate. The last room to the east is the quincho, a walled patio with an olive tree in the center. A notch in the corner exposes the landscape and the distant city beyond the massive walls     To the south, the kitchen, a space the same size of the dining room has been pushed into the hill with a singular view to the vines below.  The concrete was made on site in small quantities, only enough to pour the footprint of each volume incrementally.  When completed, the walls reveal the impact of the different weather conditions through out the construction process.  The result is a layered, with light variations in color and texture, derived from a hand crafted process. [SP] Visto desde la distancia, el pabellón entrega una imagen ambigua entre una construcción vernácula que ha estado aquí por años y un aspecto deliberadamente moderno. Situada en el valle de Casablanca en la cima de una pequeña colina rodeada por viñedos y coronada por un espino retorcido por el viento la construcción adopta la solemnidad de un asentamiento ancestral. La construcción esta compuesta por 2 volúmenes de hormigón de color estratificado separados entre sí por un espacio equivalente. El techo es una estructura monolítica de forma piramidal con aristas agudas que se posa cuidadosamente sobre los muros conectando ambos volúmenes. Los recintos se han distribuido como una secuencia de espacios que contrastan paradójicamente entre uno y otro. El espacio a la llegada es solemne y amplio, definido por el espino centenario y la fachada norte del edificio. Una aureola de flores y piedras delimita el paisaje cercano. Las únicas formas distinguibles son tres construcciones geométricas que se abren paso entre las flores. El patio de acceso es un lugar estrecho con altas paredes que recortan el cielo drásticamente. Un velo de agua moja un bloque escultórico de hormigón negro. El Estar es un lugar oscuro e íntimo con una ventana exageradamente horizontal que enmarca una vista panorámica de los viñedos hacia el poniente. Dos portones de mañío rústico conectan con el comedor, un espacio iluminado, ambiguo y con vocación de exterior que se enfrenta al espino escultórico como a través de una vitrina. Quizás el elemento mas llamativo es la losa armada que termina en una arista de 8mm de espesor que en conjunto con el cerramiento de cristal de 3,6mt de alto y 9,5mt de ancho contrastan con la rugosidad de los muros estratificados de hormigón pigmentado aportando la delicadeza de que carecen los muros. Hacia el oriente está el quincho, un patio amurallado con un olivo al centro. Una abertura en la esquina deja expuestos los gruesos muros equilibrados sobre las fundaciones. Hacia el sur un volumen equivalente al espacio del comedor es desplazado hacia la pendiente dejando la cocina semi enterrada con una vista singular the las parras desde abajo. Un último cuerpo metálico que actúa como contención de la pendiente también alberga los equipos del sistema fotovoltaico, única fuente de energía del proyecto. El hormigón se fabricó in situ en pequeñas cantidades, suficientes para recorrer todo el perímetro del volumen. Esto permitió a su vez lograr una variación aleatoria en el color y la textura de cada hormigonada respondiendo tanto a lo artesanal del proceso como a las condiciones climáticas.
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    At first glance, the pavilion displays an ambiguous form of vernacular construction and a deliberate modern building. Settled in Casablanca Valley sitting on top of a hill, surrounded by vineyards and crowned by an old twisted mesquite tree, the building adopts the solemnity of an ancient settlement. Two massive raw volumes are set apart by an equivalent vacant volume.  The roof, a monolithic pyramidal shape, is carefully placed on top of the layered concrete walls, connecting both massive...

    Project details
    • Year 2012
    • Work finished in 2012
    • Status Completed works
    • Type Single-family residence
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