Casa La Palma | Taller Aragonés

Mexico City / Mexico / 2011

82
82 Love 8,494 Visits Published
Mexico is a land watched over by the Sun. Why not take advantage, then, of this legacy and make it a pro- tagonist, an accomplice of architectural space? Why not let its powerful presence dwell in our interiors? Why not use sunlight to generate sensations, atmospheres? The Sun is to the architect what the compass is to the navigator; it is both the starting point and guiding principle behind all projects. When viewing a property, the first thing you need to know is where it comes up and where it goes down; where you want its light to enter in the summertime and where during the winter. The Sun has to be captured, manipulated, seduced: its light stored. Not scattered, but softened. This abil- ity—the art of containing light—transforms the archi- tect into a translator, an alchemist of sorts. As in navigation, latitude is the framework behind architecture. In Mexico City, for example, homes are warmer towards the south: there is a continuous, powerful light that lasts while the sun is up. Western light, on the other hand, has a different color and duration. Beyond a doubt, latitude is what colors the world. One of its consequences, climate, is a factor that generates customs with cultural aspects, cosmogonies. Light is a constant.When distorted—modified in terms of frequency or wavelength—different colors and tones of light are achieved: yellow, blue, red... Thus the archi- tect draws, paints with light, by taking it from dusk or dawn and allowing it to burst into spaces, reflected on walls as if they were canvases. One of the most striking aspects of Luis Barragán’s work lies in his handling of light. Many contemporary Mexican architects have made this a vital tool: they have gone down that same path and relearned that same lesson. Light can also become an enigma, given that there is more to it that meets the eye. Understanding light in- volves unraveling the concepts of space and time. The latter is fundamental in architecture given that untime- liness, its opposite, is a plane; the equivalent of a bi- dimensional graphic, an inert vision of space. It is the conceptual element that communicates what the archi- tect wants to do in lines: his idea, his project. The only thing capable of breathing life into that spatial plane is time. [SP] México es un territorio custodiado por el Sol. ¿Cómo no aprovechar, entonces, ese patrimonio y hacerlo protagonista, cómplice del espacio ar- quitectónico?, ¿cómo no permitir que en nuestros interiores habite su po- derosa presencia?, ¿cómo no utilizar la luz natural para generar atmósferas y sensaciones? El sol es al arquitecto lo que la brújula al navegante; es el punto de partida, el principio orientador de todo proyecto. Cuando ves un terreno, lo primero que tienes que averiguar es por dónde sale el sol y por dónde desaparece; por dónde quieres que entre durante el verano y por dónde en el invierno. Hay que atrapar al sol, manipu- larlo, seducirlo, guardar su luz, no dejar que se disperse, matizarla para los interiores. Esta habilidad —el arte de contener luz— convierte al arquitecto en traductor, una suerte de alquimista. La latitud —como en la navega- ción— es el marco de referencia de la arquitectura. En la Ciudad de México, por ejemplo, la casa se ca- lienta hacia el sur: luz continua, contundente, luz que dura todo el sol. La luz del poniente, en cambio, tiene otro color y otra duración. Sin lugar a dudas, la latitud co- lorea al mundo. La latitud y una de sus consecuencias, el clima, son factores generadores de costumbres, de características culturales, de cosmogonías. La luz es una constante. Cuando se distorsiona, cuan- do se modifica en su frecuencia o en su longitud de onda, se logran diferentes colores y tonalidades: luz amarilla, azul, blanca. Entonces, el arquitecto dibuja, pinta con luz; la toma del amanecer o del atardecer y permite que irrumpa en los espacios, que se refleje en los muros como si éstos fueran lienzos. Uno de los aspectos más notables del trabajo de Luis Barragán radica en el manejo de la luz. Muchos arquitectos mexicanos contemporáneos han hecho de ella una herramienta indispensable, han recorrido ese camino y recreado esa enseñanza. También la luz puede resultarnos un enigma, pues en ella hay mucho más que aquello de lo que nos damos cuenta. Entenderla implica desentrañar los conceptos de espacio y tiempo. Este último es fundamental en la arquitectura, pues el destiempo, su opuesto, es el plano; el equivalente a un gráfico bidimensional, una visión estática del espacio. Es la parte con- ceptual que dice en líneas lo que el arquitecto quiere hacer: su idea, su proyecto. Lo único que da vida a ese plano en el espacio es el tiempo. La arquitectura es movimiento. Cada espacio es parecido a una nota musical, y la secuencia de esas notas se traduce en ritmo.
82 users love this project
Comments
View previous comments
    comment
    user
    Enlarge image

    Mexico is a land watched over by the Sun. Why not take advantage, then, of this legacy and make it a pro- tagonist, an accomplice of architectural space? Why not let its powerful presence dwell in our interiors? Why not use sunlight to generate sensations, atmospheres? The Sun is to the architect what the compass is to the navigator; it is both the starting point and guiding principle behind all projects. When viewing a property, the first thing you need to know is where it comes up and where...

    Project details
    • Year 2011
    • Work finished in 2011
    • Status Completed works
    • Type Single-family residence
    Archilovers On Instagram
    Lovers 82 users