Capilla del Retiro | Undurraga Deves Arquitectos

International Prize for Sacred Architecture 2012 - Winner Illapel / Chile / 2009

107
107 Love 15,315 Visits Published
“All art is a remote remembering: dark, inmemorial things whose fragments remain lodged in the soul of the artist” (Paul Klee) Once again we can visualize what is primitive, hand-crafted and tectonic, without making us nostalgic, merely as a silent resistance to squander, frivolity and noise. Seventy kilometers to the north of Santiago lies the Valley of the Andes, one of the most beautiful and fertile areas in the Center of Chile. There, the Sanctuary of Teresa de los Andes is located, sprawled next to the Carmelite Monastery of Auco. It is here and at the foot of Mount Carmelo that the Capilla del Retiro was built, next door to the guest house where visitors can stay. It is visited by pilgrims, full of a desire for transcendence and in search of silence and recollection. The chapel rises as a confirmation of the extraordinary geography that surrounds it, while respecting the axes established by the series of preexisting buildings. Concrete is the main material of the building’s structure. Its volume, strictly economical, rises up from a crosspiece of 4 beams in the shape of a cross that is supported with the least possible structural elements so that its relationship with the ground is slight but sufficient. Shape and structure here are an indissoluble synthesis. Under the strict geometry of the concrete a patio was excavated, whose rustic stone wall rises hazardously up and around the chapel, compressing and expanding that space of light. As a counterpoint to the magnitude of the geographic surroundings, the interior was designed in the shape of a wooden box recycled from old railway lines. This box hangs from the concrete structure and lies 2 meters under the beams that support it, limiting the view of the emptiness outside. The whole of this piece, which appears to levitate over the ground, refers us to the spiritual dimension inside. This space is illuminated from the lower part, leaving a space to view a weightless body in the interior that hides the rationality of its supports, whilst the exterior affords us a view of the stone wall that surrounds the patio. The upper light has been restricted so as to maintain a certain half-light in the box, which is heightened by the dark color of the wood. Here, the duality of the rational exterior / metaphysical interior, so typical of Gothic architecture, assumes a new expression of a commitment to modernity. [SP] “Todo arte es un remoto recordar: cosas oscuras, inmemoriales, cuyos fragmentos perduran escondidos en el alma del artista” (Paul Klee) Se puede volver a mirar lo primitivo, lo artesanal y lo tectónico sin que ello suponga nostalgia, simplemente como una resistencia silenciosa a todo el despilfarro, la frivolidad y el ruido. A 70 Kms. al norte de Santiago se ubica el valle de los Andes, uno de los más bellos y fértiles de la zona central de Chile. Allí se ubica el Santuario de Teresa de Los Andes junto al Monasterio Carmelita de Auco. En los márgenes de este conjunto, y a los pies del Monte Carmelo, se construyó La Capilla del Retiro junto a la casa de huéspedes del complejo. Hasta allí llegan los peregrinos animados por el anhelo de trascendencia, en busca de silencio y recogimiento. Esta capilla se levanta como afirmación de la extraordinaria geografía que rodea al conjunto, sin por ello dejar de reconocer los ejes establecidos por el conjunto de edificaciones preexistentes. El hormigón es la materia que permite resolver la estructura del edificio. El volumen, de estricta economía formal, surge del cruce de 4 vigas que forman una cruz que se apoya en el mínimo estructural posible, de tal modo que la relación con el suelo sea leve y justa. Forma y estructura constituyen aquí una síntesis indisoluble. Bajo la estricta geometría del volumen de hormigón se ha excavado un patio cuyo muro de piedra rústica se despliega azarosamente en torno a la capilla, comprimiendo y expandiendo ese espacio de luz. Como contrapunto a la magnitud del entorno geográfico, se propuso un pequeño interior umbrío formado por una caja de madera reciclada de las antiguas líneas del ferrocarril. Esta caja cuelga de la estructura de hormigón y se despliega 2 metros mas bajo de las vigas que la sostienen, limitando la visión del vacío exterior. El volumen, que parece levitar sobre el suelo, nos refiere a la dimensión espiritual que el espacio interno reclama. Este espacio se ilumina desde su parte inferior, dejando ver en el interior un cuerpo ingrávido que esconde la racionalidad de sus apoyos, mientras al exterior se deja ver el muro de piedra que conforma el patio. La luz superior se ha restringido manteniendo así una cierta penumbra de la caja, la que se ve acentuada por el color oscuro de la madera. La dualidad exterior racional / interior metafísico, tan propia de la arquitectura gótica, asume aquí una nueva expresión comprometida con la modernidad.
107 users love this project
Comments
View previous comments
    comment
    user
    Enlarge image

    “All art is a remote remembering: dark, inmemorial things whose fragments remain lodged in the soul of the artist” (Paul Klee) Once again we can visualize what is primitive, hand-crafted and tectonic, without making us nostalgic, merely as a silent resistance to squander, frivolity and noise. Seventy kilometers to the north of Santiago lies the Valley of the Andes, one of the most beautiful and fertile areas in the Center of Chile. There, the Sanctuary of Teresa de los Andes is located,...

    Project details
    • Year 2009
    • Work finished in 2009
    • Main structure Reinforced concrete
    • Contractor Terrano S.A.
    • Status Completed works
    • Type Churches
    Archilovers On Instagram
    Lovers 107 users