Studio on number 17, Belén street

Granada / Spain / 2009

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Building a place for oneself is an opportunity with its own risks and difficulties. I chose a place in one of Granada’s earliest areas, the neighborhood of El Realejo enar Campo del Príncipe, on a site favored by views of the west side of the Alhambra, presided over by the Manuel de Falla Auditorium and the country house and garden of the Martyrs. Further back, behind the cedars, chestnuts, magnolias and palm trees in the gardens of the little hotels in Belén stands the Sierra Nevada mountain range. This lot would have been rejected by many because its tiny size precludes a conventional distribution. Only 3.60 meters deep and ten meters wide, this work is an exercise in minimums, a laboratory of light and construction intended for living. The program is as exceptional as this tiny lot on Belén street. It is adapted to stack work areas and a living space for a single person without renouncing quality and spatial wealth. And it does so with very straightforward means, such as the manipulation of natural light, varying heights indoors to compensate for the narrowness of the rooms, and of course, an absolute minimum of compartmentalization. Thus, the stairs and service areas are at the ends, leaving the central spaces free. Precision calls for solving problems by minimizing them, that is, with the smallest possible outlay to meet technical and functional requirements. These considerations underlie the project, which is conceived as a section of the wall that historically separated the city from outlying farmland. And that is how the project was approached: a wall pierced with narrow, regular openings and a single opening on the upper part. Like a traditional Granada house, it is closed to the street, open to the sky and garden. Construir un lugar propio es una oportunidad no exenta de riesgos y dificultades. Elegí un lugar fundante en Granada, en el barrio del Realejo, junto al Campo del Príncipe, en un solar privilegiado por sus vistas a la ladera oeste de la Alhambra presidida por el auditorio Manuel de Falla y el carmen de los Mártires y al fondo, detrás de los cedros, castaños, magnolios y palmeras de los jardines de los hotelitos de Belén, Sierra Nevada, pero que por su reducida dimensión había sido descartado por muchos ya que no tiene posibilidad de una compartimentación convencional. Con 3,60 metros de fondo y 10 de fachada esta obra es un ejercicio de mínimos. Un laboratorio de luz y de construcción para ser vivido. El programa es excepcional como excepcional es este minúsculo solar de la calle Belén. Se adapta a ser una suma en vertical de espacios de trabajo y de vivienda unipersonal que no renuncian a tener calidad y riqueza espacial utilizando medios muy sencillos, como la manipulación de la luz natural, los juegos de alturas en el interior que pretenden compensar la estrechez de las salas y por supuesto la no compartimentación del espacio, por lo que escalera y núcleos húmedos se sitúan en los extremos dejando libre los espacios centrales. La precisión implica la resolución de los problemas minimizándolos, es decir con el menor aporte posible y a su vez solucionando las necesidades técnicas y funcionales que se requieran. A esa singularidad pretende atender el proyecto, que se concibe como un paño de la muralla que delimita la ciudad histórica construida y las huertas exteriores. Y así se plantea el proyecto: un muro perforado por huecos estrechos y regulares con una única apertura en la parte alta. Como un carmen granadino más, se cierra a la calle y se abre al cielo, al jardín.
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    Building a place for oneself is an opportunity with its own risks and difficulties. I chose a place in one of Granada’s earliest areas, the neighborhood of El Realejo enar Campo del Príncipe, on a site favored by views of the west side of the Alhambra, presided over by the Manuel de Falla Auditorium and the country house and garden of the Martyrs. Further back, behind the cedars, chestnuts, magnolias and palm trees in the gardens of the little hotels in Belén stands the Sierra Nevada mountain...

    Project details
    • Year 2009
    • Work started in 2009
    • Work finished in 2009
    • Main structure Steel
    • Client Elisa Valero Ramos
    • Contractor Botarel Obras S.A.
    • Status Completed works
    • Type Offices/studios
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