ALEMANYS 5 | AAN Arquitectura Anna Noguera

Girona / Spain / 2009

297
297 Love 40,755 Visits Published
Architect:
ANNA NOGUERA NIETO

Building Surveyors:
JAUME VILA GRABULEDA
INGRID ARTIGAS STAARK

Collaborators:
JUAN MANUEL RIBERA DE FRÍAS
AUGUST FABREGAT GÜELL

Construction Company:
CAIBA S.A.
http://caiba.cat/

Photographer:
ENRIC DUCH
http://www.enricduch.com

Installer:
JOSEP MARIA CANALS
Tel. 0034 639392161

Carpenter:
FUSTERIA SERRA
Tel. 0034 972290825
http://moblesserra.com

Ironwork:
FERROS GIRONA
CABRATOSA
Tel. 0034 972232404
http://www.cabratosa.com

Lighting:
SUSAETA ILUMINACION
Tel. 0034 944484020
http://www.susaeta.net

Swimming pool:
ATIPIC
Tel. 0034 972805708
http://www.atipicgirona.com

Kitchens:
ALBERT AUBACH
Tel. 0034 609443530
[email protected]

Furniture:
PABORDIA
Tel. 0034 972201704
http://www.pabordia.com

La casa Alemanys 5 está situada en la parte más antigua del Barri Vell de Girona. Su ubicación en la calle Alemanys es excepcional por encontrarse frente a una de las antiguas puertas de la Muralla, la puerta Rufina, permitiendo vistas desde la casa hacia el convento de Sant Domènec y desde el mismo hacia la casa con la visión de la Catedral al fondo. Aunque es difícil determinar la antigüedad de los cuerpos edificados, la reforma mas importante data del siglo XVI y se llevó a cabo por el Prior Esteve Arrufat. Posteriormente sufrió muchas otras reformas, remontas y cuerpos añadidos que desfiguraban la distribución original.
La reforma se plantea como una búsqueda de les características mes intrínsecas de la antigua construcción. El edificio se despoja de añadidos, elementos superficiales i reformas mas recientes, interpretando los elementos antiguos no tanto desde una óptica histórica como desde sus cualidades mas arquitectónicas.
La intervención minimalista remite a la austeridad de tiempos pasados, Las nuevas actuaciones dialogan con las antiguas buscando el compromiso entre el pasado y los tiempos actuales. Las entradas de luz natural modelan los volúmenes y se potencia la fluidez de los espacios.
El conjunto consta de un cuerpo edificado y un jardín lateral con fachada a la calle. Dos crujías estructuran la edificación, una con fachada a la calle y otra en la parte interior del solar, con fachadas cruzadas a patio y jardín. Un gran porche cubierto “badiu” remata la fachada de la calle, apareciendo como uno de los elementos mas característicos del conjunto. En el patio, una vieja cisterna recoge agua de lluvia de la cubierta que se utilizará para llenar la piscina y regar el jardín.
La distribución respeta la lógica de la estructura existente para adaptarla a los nuevos requerimientos funcionales. En planta baja, desde de la puerta principal se accede al vestíbulo y a un pequeño local, en planta primera se ubica una vivienda que disfruta del patio y del jardín, y en plantas segunda y tercera, una vivienda dúplex, con la zona de noche en planta inferior, y la sala y la cocina en planta superior disfrutando de las vistas y la terraza cubierta.
El proyecto se organiza a partir de las dos crujías que estructuran la planta. Se reubica la escalera situándola, junto con el ascensor, en el espacio intersticial entre las dos directrices de las crujías. Este espacio se configura como el elemento rótula generador de toda la distribución.
La rehabilitación se resuelve con muy pocos materiales, piedra, madera, hierro y hormigón, utilizados en sus colores y texturas naturales. . El color del roble le da el toque cálido, el del hierro contrasta con la piedra y el hormigón.
Los forjados cuando quedan vistos, son de hormigón con encofrado de madera, o de vigas y entrevigado de madera en la cubierta. Dinteles y remates de muros de piedra se ejecutan con chapas de acero de 1 cm. de grosor. El espacio de la escalera y el ascensor, se forra con chapa de acero cor-ten, como elemento diferenciador de este espacio-bisagra. Los suelos de la escalera y la crujía delantera, son tarima de madera y los de la crujía posterior de hormigón pulido. Los muros de piedra quedan vistos tanto en el exterior como en el interior, con una atención especial a la textura, color y ejecución de las juntas. Se recuperan las piedras careadas de las edificaciones que se derriban para el enlosado del patio de la cisterna. Se procura que los materiales conserven su color y textura naturales para integrarse mejor con el color y la textura de las piedras.
El jardín, enmarcado por altos muros de piedra, se formaliza como tres planos consecutivos que van de lo mas duro a lo mas blando; hormigón, hierba y agua. La zona pavimentada contigua a la casa es de hormigón rebajado y está cubierta por unos cables en los que se enredan las glicinias. El plano de hierba, rematado con un perfil de acero, flota sobre el agua de la piscina. Ésta aparece como una alberca oscura y larga, que desborda y desaparece reflejando el muro vecino.


The Alemanys 5 house is situated in the oldest part of Girona’s “Barri Vell” (Old District) inside the area of the original city walls. Its location on Alemanys Street is special as it stands opposite one of the oldest gates of the wall, which provides views from the house to the Sant Domènec convent, while from the convent the house can be seen with the Cathedral as a backdrop. Although it is difficult to determine the age of the building structures, the most important alteration dates from the sixteenth century and was carried out by Prior Esteve Arrufat. It later underwent many other reforms and additions that disfigured the original interior distribution.
The reform has been approached as a search for the most intrinsic characteristics of the original construction, and the building has been freed of additions, surface elements and recent reforms, interpreting the old elements not so much through an historical perspective as through their architectural qualities.
The minimalistic style of the redevelopment invokes the austerity of past times. There is a dialogue between the new work and the old that seeks to marry past and present. The entry of natural light gives form to the volumes, and the fluidity of the spaces is accentuated. These spaces are defined by stone, wood, iron and concrete, used in their natural colours and textures. The colour of oak adds a touch of warmth while the iron elements strike a contrast with the stone and concrete.
The site consists of a built structure and a lateral garden with the façade giving on to the street. Two centrelines structure the building, one giving on to the street and the other on to the interior part of the plot, with crossed façades giving on to the courtyard and garden. A large covered porch, or “badiu”, crowns the street façade and is one of the most characteristic elements of the house. In the courtyard, an old cistern collects rainwater from the roof to be used for filling the pool and watering the garden.
The new layout respects the logic of the structure and adapts it to the new functional requirements. On the ground floor, the main door gives access to the entrance hall and a small distribution space; on the first floor is an apartment opening on to the courtyard and garden, and the second and third floors house a duplex apartment, with the night spaces on the lower floor and the living room and kitchen on the upper floor enjoying views and a covered terrace.
The project is organised around the two centrelines that structure the floor plan. The staircase has been shifted to place it next to the lift, in the interstitial space between the two directional lines of the centrelines. This space is configured as the hinge that generates the entire layout.
The structural elements are exposed. They are either in concrete made with wooden formwork, or wooden beams and cross pieces for the roof. The lintels and crowning of the stone walls have been executed in steel sheeting one centimetre thick. The staircase and lift space is lined with “corten” steel panels to differentiate it as a hinge space. The floors of the staircase and front centreline are covered in wooden floorboards and those of the back centreline in polished concrete. The stone walls are exposed both in the exterior and in the interior, with special attention paid to the texture, colour and execution of the joins. The exposed stones from the demolished elements have been recovered to use as cladding for the cistern courtyard. There was an emphasis on preserving the natural colour and texture of the materials in order to better integrate them with the colour and texture of the stones.
The garden, enclosed by high stone walls, has been formalised into three consecutive planes that go from hardest to softest: concrete, lawn and water. The paved zone contiguous to the house is in planed concrete and is covered by a set of cables for the wisteria to climb on. The plane of lawn, finished with a steel edge, floats above the water of the pool. It is like a long, dark reservoir that overflows and disappears, reflecting the neighbouring wall.
The final aim of the restoration is to integrate old and new using sober and clean lines and attempting to celebrate essentials such as space, light, shadow, fire, stone, water and silence.
297 users love this project
Comments
View previous comments
    comment
    user
    Enlarge image

    Architect:ANNA NOGUERA NIETOBuilding Surveyors:JAUME VILA GRABULEDAINGRID ARTIGAS STAARKCollaborators:JUAN MANUEL RIBERA DE FRÍASAUGUST FABREGAT GÜELLConstruction Company:CAIBA S.A.http://caiba.cat/Photographer:ENRIC DUCHhttp://www.enricduch.comInstaller:JOSEP MARIA CANALS Tel. 0034 639392161Carpenter:FUSTERIA SERRA Tel. 0034 972290825http://moblesserra.comIronwork:FERROS GIRONA CABRATOSA Tel. 0034 972232404http://www.cabratosa.comLighting:SUSAETA ILUMINACION Tel. 0034...

    Archilovers On Instagram
    Lovers 297 users