CASA 1615 | Nordest Arquitectura

Begur / Spain / 2023

106
106 Love 13,033 Visits Published

1 MEMORIA


CAT
En un entorn dominat pel massís de Begur, que baixa cap al sud directament i sense interrupció cap a la paradisíaca cala d’Aiguablava, en un vessant inclinat amb vistes al mar, se situa la casa concebuda per Nordestarquitectura. La casa és formada per un volum massís de formigó vist, recolzat sobre el vessant de la muntanya i flotant sobre una planta inferior completament oberta a una terrassa-mirador amb espectaculars vistes i rematada per una piscina desbordant. El volum de formigó vist té vocació d’integració en el paisatge gràcies a la seva textura (és encofrat amb llata) i als porticons de llostons de fusta natural mòbils que permeten controlar la insolació en les obertures, totes enretirades cap a l’interior de manera que generen una terrassa coberta al llarg de gairebé tot el volum. Adossat a la muntanya i suaument recolzat sobre murs de gabions que evoquen els tradicionals murs de feixa de la Costa Brava, aquest volum massís s’incorpora plenament al paisatge.


L’espai obert a la terrassa-mirador sobre el que sura el volum de formigó conté essencialment la zona de dia de l’habitatge i el dormitori principal, les quals poden esdevenir un porxo gràcies a les fusteries correderes completament escamotejables, que transformen tota la planta en un únic espai, alhora interior i exterior, completament abocat cap al blau del mar i la verdor dels pins.
La parcel·la penja d’un carrer que s’enfila a la muntanya, de manera que l’accés, tant de vianants com rodat, es fa per la coberta de l’edifici, que forma un espai d’accés i maniobra davant d’una edificació auxiliar literalment encaixada en la muntanya (la coberta, situada a cota de carrer, és completament enjardinada) que ofereix un frontal auster d’acer cortten.


L’accés a l’habitatge des de la coberta es fa a través d’un pati completament tancat a les vistes que conforma un únic espai, gràcies al tractament unitari de textures i materials, amb el vestíbul, on es troba una peça escultòrica en forma d’escala de cargol que condueix a la planta principal. Cadascun dels tres dormitoris d’aquesta planta s’obre a terrasses cobertes que ofereixen formidables vistes de la costa.


Línies pures, amb particular cura dels detalls i les entregues, i honestedat en el tractament dels materials, configure uns espais interiors alhora diferenciats i talment unitaris entre ells.
Líneas puras, con una especial atención a los detalles y a los encuentros, y honestidad con los materiales, configuran unos espacios interiores a la vez bien diferenciados y también unitarios entre ellos.



ESP
En un entorno dominado por el macizo de Begur, que desciende al sur directamente y sin solución de continuidad hasta la paradisíaca cala de Aiguablava, en una empinada ladera con vistas al mar, se sitúa la casa concebida por Nordestarquitectura. La casa está formada por un bloque macizo de hormigón visto, apoyado sobre la ladera de la montaña y flotando sobre una planta inferior completamente abierta a una terraza-mirador con espectaculares vistas y rematada por una piscina desbordante. El bloque de hormigón visto tiene vocación de integración en el paisaje gracias a su textura (está encofrado con tabla) y a las celosías de madera natural móviles que permiten controlar la insolación en las aberturas, todas retiradas hacia el interior de manera que generan una terraza cubierta a lo largo de casi toda la fachada del bloque. Adosado a la montaña y suavemente apoyado sobre muros de gaviones que evocan los tradicionales bancales de la Costa Brava, este volumen macizo acaba incorporado al paisaje.


El espacio abierto a la terraza-mirador sobre el que flota el volumen de hormigón contiene esencialmente la zona de día de la vivienda y la habitación principal, las cuales pueden transformarse en un porche gracias a las carpinterías correderas completamente escamoteables, que transforman toda la planta en un único espacio, a la vez exterior e interior, completamente volcado hacia el azul del mar i el verdor de los pinos.


La parcela cuelga de una calle que se encarama a la montaña, de manera que el acceso, tanto peatonal como rodado se realiza por la cubierta del edificio, que forma un espacio de acceso y maniobra frente a una edificación auxiliar literalmente encajada en la montaña (su cubierta, situada a la cota de la calle, está completamente enjardinada) que ofrece un austero frontal de acero corten.


El acceso a la vivienda desde la cubierta se realiza a través de un patio completamente cerrado a las vistas que forma un único espacio, gracias al tratamiento unitario de texturas y materiales, con el vestíbulo, donde se halla la pieza escultórica en forma de escalera que conduce a la planta principal. Cada uno de los tres dormitorios que ocupan la planta superior se abre a terrazas cubiertas que ofrecen formidables vistas de la costa.
Líneas puras, con una especial atención a los detalles y a los encuentros, y honestidad con los materiales, configuran unos espacios interiores a la vez bien diferenciados y también unitarios entre ellos.


ENG
In such an evironment ruled by Begur’s mountains, that slops down directly into the Aiguablava’s paradise cove, on an inclined hillside watching the Sea, there is this house, conceived by Nordestarquitectura. The house is made up of a concrete block, reclined on the sloping and waving on a lower floor that leans out to a balcony with that spectacular view over the Mediterranean, crowned by an infinity pool. This concrete block wants to get landscape integrated thanks to its texture (concrete is wood-formworked) and the natural wood shutters that control the insolation of those openings which are withdrawn indoors, generating a covered terrace all along the block. Attached to the mountain and sligthly lying on gabion walls which are reminiscent of traditional local stonewalls, this solid block ends up landscape integrated.


The open space above which the solid concrete block waves contains basically day area and master room, boths of which can be transformed in a huge porch thanks to fully sliding windows, that generate a single outdoor-indoor space fully pulled over the blueness of the sea and the greenness of the pines.
The plot hangs from a street that climbs up the mountain, so both pedestrian and vehicle access is through the roof of the building, which forms an access and maneuver area in front of an auxiliary building literally embedded in the mountain (its roof, located at street level, is completely landscaped) that offers an austere corten steel front.


Access to the house from the roof is through a patio completely closed off from the views that forms a single space, thanks to the unitary treatment of textures and materials, with the hall, where a sculptural piece in the form of a staircase leads to the main floor. Each of the three bedrooms that occupy the upper floor open onto covered terraces offering tremendous views of the coast.
Pure lines, with special attention to details and encounters, and honesty with the materials, configure interior spaces that are both well differentiated and also unitary between them.


MEMORIA ALTERNATIVA


CAT
La parcel·la presenta un desnivell important en la major part de la seva superfície; essent el desnivell entre el front de vial (límit nord) i el fons (límit sud) de 17 m aproximadament.
L’accés es produeix a través del carrer Atzavara, en el punt més alt de la parcel·la (cota 180 aprox.). El projecte contempla disposar de comptadors a peu de carrer (cantonada nord-oest).


La casa es conforma per un volum principal (accés a l’habitatge i zona de nit), sota el qual es disposa la zona de dia totalment connectada i projectada a l’exterior (terrassa i vistes), a on hi trobem la piscina. El volum que conforma la zona de nit s’entén com una massa pètria que aixopluga l’espai principal de l’habitatge.


L’accés a la parcel·la, tant el rodat com per vianants, es produeix per la coberta de l’habitatge, disposant el garatge adossat a carrer (ocupant 1/3 de la llargada del front de parcel·la) plenament integrat en el perfil del terreny (gràcies a una coberta enjardinada a cota de carrer), i utilitzant la mateixa coberta com espai d’accés i maniobra. Aquesta coberta-accés disposa de vistes a la cala d’Aiguablava.


L’accés a l’habitatge es produeix a través d’un pati que uneix la coberta amb la planta de sota (nivell -1). Aquest espai de pati, obert per la part superior, és totalment tancat pel seu perímetre exterior i completament obert a un vestíbul interior amb el qual forma un únic espai perceptiu; això permet que les vistes desapareguin al accedir en aquest volum massís, i no es tornin a recuperar fins arribar al nivell -2 (zona de dia). En aquesta planta d’accés hi trobem l’esmentat vestíbul (que inclou l’escala que dóna accés al nivell inferior -zona de dia-), un rentador, i tres habitacions amb bany incorporat (tipus suite) que tenen accés a una terrassa coberta inclosa dins del volum massís i amb vistes.


El nivell de la zona de dia el planteja subdividit en dos espais principals, un de públic, a on hi trobem la sala d’estar, la cuina i el menjador; i un de privat, a on s’hi ubica l’habitació principal, amb bany privat i vestidor. A la mateixa franja posterior de serveis s’hi ubica el bany públic. Tot aquests espai estan directament oberts al jardí aterrassat on hi ha la piscina, que constitueix un mirador orientat cap a les vistes a la cala d’Aiguablava.


Els diferents nivells s’interconnecten amb un ascensor, que permet accedir des del garatge a la zona de dia de forma ràpida i a través d’un espai sempre interior.
Volumètricament el projecte planteja un gran volum de formigó, que disposarà de dues grans mossegades que contindran totes les obertures de les habitacions. Aquests forats es podran tancar a través de porticons corredissos de fusta natural, que es podran recollir dins el petit àmbit no ocupat per les mossegades.


La part inferior, en canvi, es planteja com un buit sota del volum, convertint-se en una mena de porxo que tant pot entendre’s i ser usat com un espai interior (quan les fusteries estan tancades) així com un espai exterior (quan les fusteries estan obertes). Per tal d’aconseguir aquest afecte, les fusteries es repleguen totes elles a dins de la paret que separa la part pública de la privada. D’aquesta manera, quan totes les fusteries estan obertes, interior i exterior es fonen en un sol espai.


La materialització busca la senzillesa i honestedat, amb l’ús de materials nobles com el formigó, la fusta i el vidre per a la construcció de l’habitatge, així com els murs de gabions i pedra natural per a l’exterior.


ESP
La parcela presenta un desnivel importante en la mayor parte de su superficie; siendo el desnivel entre el frente de vial (límite norte) i el fondo (límite sur) de 17 m aproximadamente.
El acceso se produce a través de la calle Atzavara, en el punto más alto de la parcela (cota 180 aprox.). El proyecto contempla disponer de contadores a nivel de calle (esquina noreste).
La casa se conforma por un volumen principal (acceso a la vivienda i zona de noche), bajo el cual se dispone la zona de día totalmente conectada i proyectada al exterior (terraza y vistas), donde se encuentra la piscina. El volumen que conforma la zona de noche se entiende como una masa pétrea que cobija el espacio principal de la vivienda.

El acceso a la parcela, tanto el rodado como el de peatones, se produce por la cubierta de la vivienda, disponiendo el garaje adosado a la calle (ocupando 1/3 del largo del frente de parcela) plenamente integrado en el perfil del terreno (gracias a una cubierta ajardinada a cota de vial), y utilizando la misma cubierta como espacio de acceso y maniobra. Esta cubierta-acceso dispone de vistas a la cala d’Aiguablava.


El acceso a la vivienda se produce a través de un patio que une la cubierta con la planta inmediatamente inferior (nivel -1). Este espacio del patio, abierto por la parte superior, está totalmente cerrado por su perímetro exterior y completamente abierto a un vestíbulo interior juntamente con el cual forma un único espacio perceptivo; esto permite que las vistas desaparezcan al acceder a este volumen macizo y no vuelvan a aparecer hasta llegar al nivel -2 (zona de dia). En esta planta de acceso se encuentran dicho vestíbulo (que incluye la escalera de caracol que conduce al nivel inferior –zona de dia-), un lavadero y tres habitaciones con baño incorporado (tipo suite) que tienen acceso a una terraza cubierta encajada dentro del volumen macizo, y con vistas.


El nivel de la zona de día se plantea dividido en dos espacios principales, el público, donde se encuentran la sala de estar, el comedor y la cocina; y otro privado, donde está la habitación principal, con baño completo y vestidor. En la misma franja posterior de servicios se sitúa el baño de cortesía. Todos estos espacios están directamente abiertos al jardín aterrazado dónde está la piscina, que constituye un mirador orientado a las vistas a la cala de Aiguablava.
Los diferentes niveles se interconectan con un ascensor, que permite acceder desde el garaje a la zona de día de forma rápida y a través de un espacio interior.


Volumétricamente, el proyecto plantea un gran volumen de hormigón , que dispondrá de dos mordiscos que contienen las aberturas de las habitaciones. Estos huecos se pueden cerrar a través de celosías deslizantes de madera natural, que se podrán recoger dentro del ámbito no ocupado por los mordiscos.


La parte inferior, por el contrario, se plantea como un hueco bajo el volumen, convirtiéndose en una suerte de porche que tanto puede entenderse como y ser utilizado como un espacio interior (cuando las carpinterías están cerradas) o bien como un espacio exterior (cuando la carpinterías están abiertas). Para conseguir este efecto, las carpinterías corredizas se repliegan completamente dentro de la pared que separa la parte pública de la privada de dicha planta. De esta manera, cuando todas las carpinterías están abiertas, interior y exterior se funden en un solo espacio.


La materialización busca la sencillez y la honestidad, con el uso de materiales nobles como el hormigón, la madera y el vidrio, para la construcción de la vivienda, así como los muros de gaviones y piedra natural en el exterior.


ENG
The plot presents a significant unevenness in most of its surface; The height difference between the plot’s front (northern limit) and the plot’s back (southern limit) is approximately 17 m.
Access is through Atzavara street, at the highest point of the plot (elevation 180 approx.). The project locates the utilities’ meters on the street rim (northeast corner).
The house is made up of a main volume (house access and night area), under which the day area is fully connected and projected outdoors, to the terrace where the pool is located. The volume that makes up the night area is understood as a petrous block that shelters the main space of the house.


Access to the plot, both road and pedestrian, occurs through the house roof, with the garage attached to the street (occupying 1/3 of the length of the plot front) and fully integrated into the mountain profile ( thanks to a landscaped roof at road level), and using the same roof as access and maneuvering space. This roof-access has views of the Aiguablava cove.


Access to the house is through a patio that connects the roof with the floor immediately below (level -1). This courtyard space, open at the top, is totally enclosed by its outer perimeter and completely open to an inner hall with which it forms a single perceptive space; this makes the view to disappear when accessing this massive volume and do not appear again until reaching level -2 (day zone). On this access floor we find the hall (which includes the staircase that leads to the lower level -day area-), a laundry room and three bedrooms with en-suite bathrooms that have access to a covered terrace embedded inside the massive volume, and with views.
The level of the day area is divided into two main spaces, the public, where the living room, dining room and kitchen are located; and another private one, where the main room is, with a bathroom and dressing room. In the same back strip of services is the courtesy bathroom. All these spaces are directly open to the terraced garden where the pool is located, which faces the view of the Aiguablava cove.


The different levels are interconnected with an elevator, which allows quick access from the garage to the day area through an interior space.
Volumetrically, the project proposes a large volume of concrete, which will have two bites that contain the openings of the rooms. These gaps can be closed by means of sliding natural wood shutters, which can be hidden within the area not occupied by the bites.



The lower floor, by contrast, is conceived as a hole under that volume, becoming a porch that can both be understood as and used as an interior space (when the carpentry is closed) or as an exterior space. (when the carpentry is open). To achieve this effect, the sliding carpentry is completely folded into the wall that separates the public from the private part of this floor. In this way, when all the carpentry is open, indoors and outdoors merge into a single space.
The materialization seeks simplicity and honesty, with the use of noble materials such as concrete, wood and glass, for the construction of the house, as well as the gabion walls and natural stone on the outside.


2 CREDITOS DEL PROYECTO


Arquitectura: Nordest arquitectura SLP (Jordi Riembau + Miquel Rusca)
Càlcul estructures: Blazquez Guanter SLP
Arquitectura Tècnica: Ricard Soler
Interiorista: Maria Jiménez
Fotografia: Filippo Poli


3 LISTADO DE PROVEEDORES


Constructora: Construcció i restauració Viñas
Instalaciones: Imjac SL
(Instalación general+sanitorios+grifería)
Carpintería exterior: Alumilux
Contraventanas: Industrial Gradhermetic
Carpintería interior: Fusteria Rocas, Parals Serrallers, Aplicacions Metalaym
Cocina: Modulnova Barcelona (Interco Maresme)
Piscina: Atipic Girona
Muros de jardinería: Muroxs
Soil nailing: GEOTÈCNICA VERTICAL, S.L

106 users love this project
Comments
    comment
    user
    Enlarge image

    1 MEMORIA CATEn un entorn dominat pel massís de Begur, que baixa cap al sud directament i sense interrupció cap a la paradisíaca cala d’Aiguablava, en un vessant inclinat amb vistes al mar, se situa la casa concebuda per Nordestarquitectura. La casa és formada per un volum massís de formigó vist, recolzat sobre el vessant de la muntanya i flotant sobre una planta inferior completament oberta a una terrassa-mirador amb espectaculars vistes i...

    Project details
    • Year 2023
    • Work finished in 2023
    • Status Completed works
    • Type Single-family residence / Interior Design / Custom Furniture
    Archilovers On Instagram
    Lovers 106 users