Piazza della Scala - Concorso internazionale di idee - 2° classificato

Milan / Italy / 2015

1
1 Love 1,042 Visits Published

“ The facade of the new theatre…it almost disheartens me” these were the words that Pietro Verri wrote in 1778 after observing La Scala, that had just been freed from its scaffoldings, “the portico juts out…and that facade, it doesn’t even have a proper square in front of it.”.
Instantly, the Milanese’s public opinion is inflamed by the misinterpretation of Piermarini’s architectual expression and by the lament of a missing square in front of a facade which was conceived and related to that exact cotext, either seen partially or at a very close distance.


Eighty years later we assist in the demolition of the square in front of the theatre, with no consideration to the urban distortion of the balance in Piermarini’s drawings. The architect Luca Beltrami, by reorganizing the new empty area , seemed to be reducing La Scala to a simple monument, ignoring its master makings. This caused a mistaken collateral effect of the sense of the building, with an unexpected view of the roofs and of the technical volumes. With the theatre recent intervention of restoration, and the new scenic tower, its original appearance has been even more distorted.
We believe today that a re-examination of the interrelation between the square and the facade of the theatre could re-establish ,even in an “abstract” way, the quality of its design in the logic of its original context.


The ornamental concept from the 19th century and Portoghesi’s later decorative work (2000) are conserved. The flooring of the square continualy extends to the facades of the buildings, reversing on their lateral prospects. They are now set together by a common institutional value as they seem to be attached in a sort of assembled system which creates a cultural “Agorà”.
On the homogeneous surface of the square, an antique sign resurfaces: traces of the construction curtains of the Corsia del giardino and Contrada di San Giovanni, synthesized by two Black granite orthogonal sculptural elements that recalls the missing “block”, bringing to mind the original surrounding.
The theatre facade is once again legible, crowned by the tymapnum and the balustrade with flaming vases, not altered by the pressure of the overheaded volumes.
The black granite installment creates a sort of pavise facing the entrance of Gallerie d’Italia and brings back to the surface the traces of the colonnade once belonging to the demolished San Giovanni’s Church.
The vague archeologic inspiration of the installation doesn’t disregard the 19th century dominant environment but instead enhances it with a significant contemporary architectural sign.
Its elevation describes its nature as an indeteminate element: it can be the limit, obstruction or a passage by based on its own dialogue with opposite presence. Situated on one of the inclined levels that link the installments varied heights, a bronze philological plaque illustrates its historical beginnings.


 


***


 


“La facciata del nuovo teatro… quasi mi dispiace…”, scrive Pietro Verri nel 1778 osservando la Scala appena liberata dalle impalcature, “…il portico di bugne si avanza molto… Quella facciata, poi, … non ha piazza avanti a sé”. S’innesca dunque da subito, nell’opinione pubblica milanese, un equivoco nella comprensione del linguaggio del Piermarini e si lamenta la mancanza di una piazza antistante a una facciata il cui disegno era stato invece concepito proprio in relazione a quel preciso contesto, vista di scorcio o a distanza molto ravvicinata.


Ottant’anni dopo, si procede alla demolizione dell’isolato antistante il Teatro senza curarsi dello stravolgimento urbano sull’equilibrio del disegno del Piermarini. Si determina così un effetto collaterale erroneo nella percezione dell’edificio: nella imprevista veduta a distanza il sistema delle coperture e dei volumi tecnici insiste sulla facciata che risulta, ora sì, sproporzionata e modesta. Il recente intervento di ristrutturazione del Teatro con il volume della nuova torre scenica ne ha reso ancora più remota la fisionomia originaria. Beltrami, nell’organizzare in una vera e propria piazza il nuovo spazio vuoto, attribuisce alla Scala il ruolo di semplice sfondo monumentale, ignorandone la potenzialità quale matrice. Crediamo oggi che il riesame del rapporto fra la piazza e la facciata del Teatro possa restituire, sia pure in chiave “astratta”, la qualità del suo disegno nella logica del primigenio contesto.


Si conserva l’impianto decorativo ottocentesco e si mantiene integro l’intervento di Portoghesi (1999/2000). La pavimentazione della piazza si estende senza soluzione di continuità fino alle facciate dei palazzi che vi si affacciano, risvoltando sui loro prospetti laterali. Questi, accomunati dalla comune valenza istituzionale, sono così compresi in un sistema e si aggregano in una sorta di “foro”, di “agorà” culturale. Sulla nuova superficie omogenea e continua della piazza un segno più antico riaffiora: le tracce delle cortine edilizie di Corsia del Giardino e della Contrada di San Giovanni alle Case Rotte, sintetizzate in due elementi scultorei ortogonali fra loro.Questi, realizzati in Granito nero di Anzola (pietra lombarda come il granito bianco e la pietra di Cuasso al Monte delle pavimentazioni) rievocano l’isolato scomparso ricostituendo idealmente l’ambiente originario; la facciata del Teatro si legge nuovamente, in relazione a questi, coronata dal timpano e dalla balaustra con i vasi fiammati e non più alterata dagli incombenti volumi soprastanti. Allo stesso modo si sottolinea l’ingresso delle Gallerie d’Italia definendo un sagrato esteso fino alla suggestiva traccia riemersa del portico colonnato della demolita chiesa di San Giovanni.
La vaga ispirazione “archeologica” dell’installazione non sovrasta il carattere ottocentesco dominante bensì lo arricchisce di un segno architettonico contemporaneo. La sua elevazione in altezza ne rivela la natura di elemento interlocutorio: esso è limite, barriera, seduta o passaggio secondo la presenza antistante con la quale dialoga. Collocata su uno dei piani inclinati che raccordano le quote, una targa di bronzo ne illustra filologicamente l’origine storica.


 


(with arch. Gianni Calzà e arch. Matteo Busa)

1 users love this project
Comments
    comment
    user
    Enlarge image

    “ The facade of the new theatre…it almost disheartens me” these were the words that Pietro Verri wrote in 1778 after observing La Scala, that had just been freed from its scaffoldings, “the portico juts out…and that facade, it doesn’t even have a proper square in front of it.”.Instantly, the Milanese’s public opinion is inflamed by the misinterpretation of Piermarini’s architectual expression and by the lament of a missing square in front...

    Project details
    • Year 2015
    • Status Competition works
    • Type Public Squares / Urban Furniture / Multi-purpose Cultural Centres / Monuments
    Archilovers On Instagram
    Lovers 1 users