DS House

Brussels / Belgium / 2006

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IN ITS MIDST FLOWS A RIVER
Although we now think spontaneously of symmetry as being the perfect replication of two sides around a central axis, originally, to cite Vitruvius, “symmetry is a proper agreement between the members of the work itself and relation between the different parts and the whole general scheme”. There is no mention of bilateral symmetry. In Greek, summetria quite simply means “proportion” or “measure”. But since ancient times, sensible to balance and stability, mankind has built edifices that adopt the rules of bilateral symmetry: pyramids, temples, cathedrals, etc., along with vases, bifaces and steles. Yet too perfect symmetry induces boredom. Emotion leaps out from imperfections, the unforeseen and discrepancies. The façade of this imposing residence reflects the tension between a quest for majesty balanced with a desire for difference and variation. The solemn construction is composed of various elements, certain of which have no architectonic function but sit alongside one another like autonomous sculptural entities. Animated by a series of voids and projections, the façade resonates with nuances ranging from grey to beige, characteristic of the natural stone.
But we have to go inside to understand the internal logic of the house. The entrance has an air of a rite of passage, we cross the Japanese stepping stones that seem to float above a flat surface of water to push open the impressive oxidised brass door, before feeling irresistibly drawn into the nerve centre of the home. An axis, a core, a cascade of light, a visual link between two glazed doors that open theatrically onto the garden. The eye rebounds between the alternation of materials, textures and reflections of the architecture in the pools; it is rather like walking through the Fondation Stampalia Querini, created by the Venetian architect Carlo Scarpa.


“THE WHOLE WAS NO LONGER
UNIFORMLY SYMMETRICAL.”
GEORGES JOUVE



[FR]
Si la symétrie se comprend spontanément comme la parfaite réplique de deux parties autour d’un axe central, à l’origine, il s’agit, pour citer Vitruve, d’un « accord convenable des membres, ouvrages entre eux (…) d’un rapport de chacune des parties avec l’ensemble ». Pas question de symétrie bilatérale. En grec, summetria signifie tout simplement « proportion » ou « juste mesure ». Mais l’homme, sensible à l’équilibre et la stabilité, a, depuis l’antiquité, construit des œuvres répondant aux lois de la symétrie bilatérale : pyramides, temples, cathédrales… mais aussi vases, bifaces, stèles. Pourtant, d’une trop parfaite symétrie naît l’ennui. L’émotion, elle, jaillit des imperfections, de l’imprévu, des décalages. La façade de cette imposante demeure traduit cette tension entre une quête de majesté équilibrée et une envie d’écart et de variation. Solennelle, la construction se compose de divers éléments dont certains n’assument aucune fonction architectonique mais s’articulent comme des entités sculpturales autonomes. Animée de jeux de vides et de pleins, la façade vibre de nuances allant du gris au beige caractéristiques de sa pierre naturelle.
Mais c’est de l’intérieur que l’on comprend la logique interne de la maison. On y pénètre suivant une mise en scène sacralisée, franchissant les pas japonais surplombant une surface d’eau, poussant l’impressionnante porte en laiton oxydé avant de se sentir irrésistiblement attiré par le centre névralgique de l’habitation. Un axe, au milieu. Une cascade de lumière, un lien visuel entre deux baies vitrées qui s’ouvrent de façon théâtrale sur le jardin. L’œil rebondit sur l’alternance des matières, des textures, des reflets de l’architecture dans les plans d’eau, un peu comme dans une balade à la Fondation Stampalia Querini de l’architecte vénitien Carlo Scarpa.

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    Project details
    • Year 2006
    • Work finished in 2006
    • Status Completed works
    • Type Single-family residence
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