The expansion of the Cathedral of Créteil

Créteil / France / 2015

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Architecture-Studio wished to respect the architecture of Charles Gustav Stoskopf, typical of the ecclesiology of the 1970s: a buried church in the city. A dialogue is established between the two architectural styles, different but consistent in their geometry. The human scale of the original entrance binds to the monumental volume of the new project, focused on the nave of the cathedral. The shape of the dome is based on the horizontal alignment of the original building. Two spherical shells are deployed to the sky like two clasped hands that meet above the altar. This new space can be occupied by stands, which significantly increases the seating capacity of the cathedral. The existing choir is preserved and the seats are spread around it like a semicircle. During the day, the stained glass windows, located at the junction of the two shells, give a colored light to the choir, while at night, illuminated from the inside, they signal the living Christian community to the city. The bell tower, detached from the building and situated at the corner of the square, punctuates the entrance of the cathedral by its slender silhouette. It restores an urban scale, ensures the integration of the cathedral in the city and acts as a spiritual signal that rises towards the sky. The dome affirms the Cathedral's presence and draws a new "face" among the tall housing buildings of the neighborhood. The new landscaped square brings space and quality to the surrounding area while revitalizing the parish life.


[FR]
AS.Architecture-Studio a souhaité respecter l’architecture de Charles Gustave Stoskopf, typique de l’ecclésiologie des années 1970 : une église enfouie dans la cité. Un dialogue s’établit entre les deux écritures architecturales, différentes mais cohérentes dans leur géométrie. La silhouette de l’entrée originelle, à échelle humaine, se lie à la volumétrie monumentale du nouveau projet, concentrée sur la nef de la cathédrale. La forme de la coupole est basée sur le tracé en plan du bâtiment d’origine. Elle se déploie vers le ciel sous l’aspect de deux coques sphériques qui, comme deux mains jointes, se rencontrent au-dessus de l’autel. Des tribunes peuvent prendre place dans ce nouvel espace, augmentant de manière importante la capacité d’accueil de la cathédrale. Le chœur existant est conservé et les places assises sont réparties tout autour tel un hémicycle. Le jour, les vitraux, situés à la jonction des deux coques, donnent une lumière colorée au chœur, tandis que la nuit, les vitraux éclairés de l’intérieur représentent le signal dans la ville d’une communauté chrétienne vivante. Le clocher, détaché du bâtiment, à l’angle du parvis, ponctue l’entrée de la cathédrale par sa silhouette élancée. Il redonne une échelle urbaine, assure l’intégration de la cathédrale dans la ville et agit comme un signal spirituel qui s’élève vers le ciel. La coupole en ogive redonne une présence à la cathédrale et dessine un nouveau « visage » du côté des grands immeubles de logements qui constituent le quartier. Le parvis et le nouveau square paysagé de la cathédrale aèrent l’espace environnant, le requalifie, tout en donnant une dynamique à la vie paroissiale.

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    Architecture-Studio wished to respect the architecture of Charles Gustav Stoskopf, typical of the ecclesiology of the 1970s: a buried church in the city. A dialogue is established between the two architectural styles, different but consistent in their geometry. The human scale of the original entrance binds to the monumental volume of the new project, focused on the nave of the cathedral. The shape of the dome is based on the horizontal alignment of the original building. Two spherical shells...

    Project details
    • Year 2015
    • Work finished in 2015
    • Client Diocesan Association of Créteil and Association “Chemin des arts” in Val-de-Marne
    • Status Completed works
    • Type Churches
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