B HOUSE | I.HOUSE Architecture and Construction

Ho Chi Minh City / Vietnam / 2014

49
49 Love 14,146 Visits Published

The house is located not too deep in a rather quiet lane on the outskirts of Saigon. Like many houses in Vietnam, it is constantly exposed to the bustling surroundings and dust, heat, noise etc. Because of these factors, the house owner (also active in the designing industry) pretty much teamed up with us in a decision to make the more active space inward - "introverted" to build the core with buffer spaces of green trees. In other words, the open space is the highest priority in the designing process for the family's generations to interact with each other.


The specific criteria for the house are laid out as:


Open space but "introverted"; simple, rustic but delicate.


Give priority to natural lighting and ventilation.


Reduce the dependence on and maximum savings of artificial energy.


Borrow light and shadow for decoration, make the most of cool air, but must control heat, noise and ensure security for the house.
Respect the owner's living culture and lifestyle.


Use environmental-friendly materials.


Utilize local-unique materials to reduce investment costs and preserve the regional impression and identity.


There's a small space dedicated to the owner's home office.
With this design task, we proposed the "double-skin house" approach. The outer skin (or layer) is the "wall" built up by hollow concrete bricks of 30x30cm to let the wind, sunlight and rain in the house, while ensuring security. Behind the first "clothing" are spaces interspersed with green trees, to filter dust and reduce heat, noise in the house and bring a close, natural setting for the home. Next is the inner skin with large glass panels open in full range, the owner can enjoy intimate touch to all natural scenery outside.


However, the most special matter in design is not in the "double-skin house" plan but a small garden in the middle of the house, where all spatial separation is abolished to let all members of the family gather and dispel tiredness every day after work. A small space with a playground, garden, minimalist wooden stairs and iron, all soaked in the natural light really create the heart of the home. Here, the architectural team created a space where all generations can communicate with each other, from the swing for small children, the garden for grandparents to relax and take care of trees, to where parents can display their cooking skills. The puzzle of "open but introverted space" was excellently solved.


The solution to take light and wind from the functional spaces such as buffer garden, mobile glass roof, ventilating concrete walls enabled the house to be imbued with sunlight, natural cool air and above all, all the rooms have two sides exposed to natural light.  The design team's delicate calculations are shown in each period: at noon, the sunlight directly shines to the garden, the remaining spaces take light reflected through the concrete wall; in the afternoon, light filters through ventilating brick walls and create depth through shadow by the materials on the floor and wall. The principle of convection and direct ventilation was also strictly applied, helping the indoor space get natural wind. Thus, the light - ventilation issue was resolved to give the owner a home that is close and friendly with the environment and nature.


[VIE]


Ngôi nhà nằm không sâu trong một cái ngõ nhỏ khá yên tĩnh ở ngoại ô Sài Gòn. Giống như bao ngôi nhà ở Việt Nam, ngôi nhà cũng phải chịu mọi ảnh hưởng từ sự vận động hối hả của môi trường xung quanh như khói bụi, nắng nóng, tiếng ồn... Và vì những yếu tố đó, chủ nhân của ngôi nhà (anh cũng hoạt động trong lĩnh vực thiết kế) đã cùng với chúng tôi quyết định, phần không gian chính sẽ hướng vào bên trong – “hướng nội” để tạo ra phần lõi với những khoảng đệm nhiều cây xanh. Nói một cách khác, không gian mở luôn là tiêu chí hàng đầu trong thiết kế để các thế hệ trong gia đình được giao tiếp với nhau gần gũi nhất.


Các tiêu chí cụ thể của ngôi nhà được đặt ra là :


Không gian mở nhưng hướng nội, đơn giản, mộc mạc nhưng phải tinh tế.
Ưu tiên ánh sáng, thông gió tự nhiên. Giảm thiểu sự phụ thuộc, tiết kiệm tối đa năng lượng nhân tạo. Mượn ánh sáng, bóng đổ để trang trí, tận dụng tối đa gió mát nhưng phải kiểm soát nhiệt, tiếng ồn và đảm bảo an ninh cho ngôi nhà.
Tôn trọng văn hóa sống và nếp sinh hoạt của chủ nhà.
Vật liệu thân thiện với môi trường. Tận dụng chất liệu đặc thù địa phương để giảm chi phí đầu tư và lưu giữ dấu ấn, bản sắc vùng miền.
Có không gian nhỏ cho văn phòng tại gia của chủ nhà.
Với những nhiệm vụ thiết kế đó, chúng tôi đã đề xuất phương án “nhà 2 lớp áo” (double skin house). Lớp thứ nhất là hệ “tường” bằng các viên bêtông rỗng 30x30cm, đảm bảo gió, nắng, mưa ùa vào nhà nhưng vẫn đảm bảo an ninh. Sau lớp “áo“ thứ nhất là các khoảng đệm bằng cây xanh, vừa mang  tính chất lọc bụi, bớt nắng nóng, giảm tiếng ồn vào nhà vừa mang lại một khung cảnh thiên nhiên gần gũi cho ngôi nhà. Tiếp đến là lớp thứ hai với các ô kính lớn được mở hết tầm, toàn bộ cảnh quan thiên nhiên bên ngoài sẽ được chủ nhân cảm nhận một cách rõ nét nhất.


Tuy nhiên, điều đặc biệt nhất trong thiết kế không phải nằm ở phương án “nhà 2 lớp áo” mà là một khu vườn nhỏ nằm giữa nhà, nơi tất cả các ngăn cách về không gian được xóa bỏ, nơi mọi thành viên trong gia đình được sum họp, nơi mệt mỏi sau mỗi ngày làm việc được xua tan. Một không gian nhỏ nhưng có đủ sân chơi, vườn cây, ánh sáng tự nhiên, cầu thang tối giản bằng gỗ và sắt đã thực sự tạo nên trái tim của ngôi nhà. Tại đây nhóm Kiến trúc sư đã tạo ra một không gian để tất cả các thế hệ trong gia đình có thể giao tiếp với nhau, từ chiêc xích đu cho trẻ nhỏ, khu vườn cho ông bà thư giãn và chăm sóc cây cối, đến nơi bố mẹ được trổ tài nấu nướng. Bài toán “Không gian mở nhưng hướng nội” đã được giải một cách xuất sắc.


Giải pháp lấy sáng và gió từ việc tổ chức các khối không gian chức năng như vị trí khoảng vườn đệm, hệ mái kính di động, mảng tường bêtông thông gió đã tạo cho ngôi nhà luôn ngập tràn trong ánh sáng, gió mát tự nhiên và hơn cả là tất cả các phòng đều có hai mặt tiếp xúc với ánh sáng tự nhiên.  Sự tính toán có “chắt lọc” của nhóm thiết kế được thể hiện qua từng khoảng thời gian: buổi trưa ánh nắng trực tiếp và xuống thẳng khu vườn giữa nhà, các không gian còn lại lấy ánh sáng tán xạ qua lớp tường bêtông, buổi chiều ánh sáng được lọc qua lớp tường gạch thông gió và tạo độ sâu cho không gian qua bóng đổ của các vật liệu trên nền và tường nhà. Nguyên lý đối lưu và thông gió trực tiếp cũng đã được áp dụng triệt để, giúp các không gian trong nhà đều đón được gió trời. Như vậy, ánh sáng – thông gió đã được giải quyết để đem lại cho chủ nhân một ngôi nhà gần gũi và thân thiện với môi trường và tự nhiên.


“Các anh biết không, chính là cuộc sống luôn luôn có lý, còn nhà kiến trúc thì mãi mãi sai lầm” (Le Corbusier), Kiến trúc sư không thể bác bỏ lối sống và thói quen sinh hoạt của chủ nhà. Chủ nhà muốn chuyển những vật dụng nội thất đã dùng từ nhà cũ về nhà mới, … Tất nhiên sẽ rất khó để tương đồng màu sắc với tổng thể ngôi nhà nếu không nói là có phần “lộn xộn”, tuy nhiên Kiến trúc sư luôn tôn trọng điều đó và sắp xếp lại hợp lý hơn, coi như nơi lưu giữ kỉ niệm và tình cảm, bình dị và chân thực mang lại cảm giác gần gũi thân thuộc và thoải mái cho thói quen của chủ nhà.

49 users love this project
Comments
    comment
    user
    Enlarge image

    The house is located not too deep in a rather quiet lane on the outskirts of Saigon. Like many houses in Vietnam, it is constantly exposed to the bustling surroundings and dust, heat, noise etc. Because of these factors, the house owner (also active in the designing industry) pretty much teamed up with us in a decision to make the more active space inward - "introverted" to build the core with buffer spaces of green trees. In other words, the open space is the highest priority in the...

    Project details
    • Year 2014
    • Work finished in 2014
    • Status Completed works
    • Type Single-family residence / Interior Design / Lighting Design
    Archilovers On Instagram
    Lovers 49 users