Il bagno immaginato

Progetto site-specific at Bologna Water Design Bologna / Italy / 2013

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[ENG] - Developed in conjunction with Philippe Daverio, the concept behind “The imaginary bath” is a site-specific project about a raised fountain/baptistery within an 18th-century deconsecrated chapel decorated by Chelini; an ephemeral project born of the sense of permanence of the place and the exceptional quality of the stone materials and processes of Henraux S.p.a., founded in 1821. The project offered a chance to tackle these intricate rococo geometries through a scenery where temporariness and permanence, design and architecture, interact without countering each other: a private, intimate room which is also a collective place for meditation and reflection within the ancient Palazzo dei Bastardini in Bologna, open to the public for the occasion. An iron platform, about one metre above ground, a minimum distance of about ten centimetres from the existing walls, is accessible through a trapezoid staircase that sets the space back into perspective, as it had originally been conceived for seats and prie-dieux, making the public see Chelini’s sculptures from a different perspective. In the midst of this space, an oval fountain/baptistery, with a seat all around, collects the water and the sounds of three canals in white solid marble that run at right angles through the elliptic flooring, made up of bands of Versilys grey marble alternating with statuary marble from Mount Altissimo. The canals flow into three symmetrical marble basins that fit into the niches of the chapel, framing three vertical steles in the existing decorative mouldings. At the centre, the steles, which are large expanses of statuary marble, will accommodate gargoyles/cascades – manufactured by Fantini – and some comfortable stone seats that would not look out of place in a termarium. The bath/fountain, inspired by both western features (the baptistery at the centre, with the innovative oval shape) and eastern features (the exposed stone canals and the gargoyles in the niches), thus hints at the gist of our culture of water. The polished white marble steles have been sanded down with NC machines to give a glimpse of a bas-relief of three ‘odalisques’, adding a contemporary twist – as a tribute to Man Ray – to Ingrès’ ideal Turkish baths. A bath which is not a bath, a fountain which is not a fountain: in our imaginary bath, the sound of water, refracted by soft lights and noble stones, exudes a sensuous atmosphere; between sacred and profane: luxury, calm and voluptuousness. [ITA] - Il concept de ‘Il bagno immaginato’, elaborato insieme a Philippe Daverio, gioca su un progetto site-specific di una fontana/ battistero rialzata all’interno di una settecentesca cappella sconsacrata, decorata dal Chelini; un progetto temporaneo nato dal senso di permanenza del luogo e dalla eccezionalità dei materiali lapidei e delle lavorazioni della Henraux S.p.a., attiva dal 1821. Il progetto è stato una occasione per confrontarsi con le complesse geometrie Rococò attraverso una scenografia dove temporaneità e permanenza, design e architettura, si confrontano senza annullarsi: una stanza privata e intima e allo stesso tempo luogo collettivo di raccoglimento e riflessione all’interno dello storico Palazzo dei Bastardini di Bologna, restituito al pubblico per l’occasione. Una pedana in ferro rialzata di circa un metro, che mantiene una distanza di rispetto dalle pareti esistenti di circa dieci centimetri, è accessibile tramite una scala trapezoidale che riproporziona in altezza lo spazio, concepito per sedute e inginocchiatoi, portando lo spettatore a vedere le sculture del Chelini da un’altra prospettiva. Al centro dello spazio una fontana/battistero ovale, con seduta perimetrale, raccoglie l’acqua e i suoni di tre canaline in marmo bianco massello che solcano perpendicolarmente la pavimentazione ellittica, costituita da fasce di marmo grigio Versilys alternato a marmo statuario dell’Altissimo. Le canaline sono collegate a tre vasche simmetriche in marmo che si inseriscono nelle nicchie della cappella, inquadrando tre steli verticali nelle cornici decorative preesistenti. Al centro delle steli, costituite da grandi specchiature di marmo statuario, sono previsti dei doccioni/cascatelle – prodotti dalla Fantini – e delle comode sedute in pietra, adatte ad un termarium. Il bagno/fontana con caratteristiche sia occidentali (il battistero centrale rielaborato nell’innovativa forma ovale) che orientali (le canaline a vista in pietra e i doccioni in nicchia) rimanda cosi ad una possibile sintesi sugli apporti della nostra cultura dell’acqua. Sulle steli in marmo bianco lucido, tramite sbassi con sabbiatura a controllo elettronico, si intravedono in bassorilievo tre ‘odalische’ che - omaggio a Man Ray - rielaborano in chiave contemporanea gli ideali bagni turchi di Ingres. Un bagno che non è un bagno, una fontana che non è una fontana; il suono dell’acqua, rifranto da luci soffuse e pietre nobili, nel nostro bagno immaginato induce ad una atmosfera sensuale; tra sacro e profano: lusso, calma e voluttà.
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    [ENG] - Developed in conjunction with Philippe Daverio, the concept behind “The imaginary bath” is a site-specific project about a raised fountain/baptistery within an 18th-century deconsecrated chapel decorated by Chelini; an ephemeral project born of the sense of permanence of the place and the exceptional quality of the stone materials and processes of Henraux S.p.a., founded in 1821. The project offered a chance to tackle these intricate rococo geometries through a scenery where...

    Project details
    • Year 2013
    • Work finished in 2013
    • Status Completed works
    • Type Exhibitions /Installations
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